Kundvagnen


 
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Klimatet och välfärden
Vår moderna livsstil bygger på ett kolberoende som styr sättet att organisera både arbete och produktion. I Klimatet och välfärden föreslås en ny svensk modell för industriell om­vandling som leder mot ett fossilfritt svenskt samhälle samtidigt som arbetslösheten ­reduceras.  >>>
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Statssekreterare har
dubbla roller i Regerings-kansliet; de är både administrativt ansvariga och politiska rådgivare. De har stora möjligheter att påverka politiska beslut.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Kristina Gustafsson - Muslimsk skola, svenska villkor
Pris: 201,00 kr (189,62 kr)
Artikelnr: 200, isbn 978-91-89140-32-5
 Köp

Muslimsk skola, svenska villkorMuslimsk skola, svenska villkor 

Kristina Gustafsson
isbn 978-91-89140-32-5, 250 sidor 

När en grupp föräldrar vill starta en muslimsk friskola inleds en långvarig politisk konflikt. Även om lagen tillåter det är startandet av en muslimsk friskola långt ifrån en självklar rättighet. Genom sina krav på en muslimsk konfessionell utbildning utmanar dessa föräldrar grundläggande föreställningar om Sverige och det svenska. Kristina Gustafsson har följt etablerandet av en muslimsk friskola. Hur såg villkoren ut för de muslimska föräldrarnas engagemang? Vilka politiska konsekvenser medförde den muslimska skolan? Hur fungerar en muslimsk friskola i praktiken?

Utifrån en rad etnografiska beskrivningar får vi lära känna de drömmar och utopier som låg bakom friskolans etablerande, men också vad som händer när utopier ska förverkligas. Boken väcker frågor om historia, identitet, kultur och plats. Den handlar om maktfördelning och tolkningsföreträde men också om ifrågasättande och kritisk reflektion.

* * *

"... en berättartekniskt skicklig och inbjudande bok /.../ Gustafsson biter sig konsekvent fast vid sitt etikproblem vilket berikar boken. Vi möter efterhand en allt mer komplicerad diskussion med en mängd möjliga spår som påverkar grundfrågan om hur mångfald förstås och berarbetas, både i diskussion och praktik." (Pedagogoiska Magasinet 2005.11.29)