Kundvagnen


 
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Klimatet och välfärden
Vår moderna livsstil bygger på ett kolberoende som styr sättet att organisera både arbete och produktion. I Klimatet och välfärden föreslås en ny svensk modell för industriell om­vandling som leder mot ett fossilfritt svenskt samhälle samtidigt som arbetslösheten ­reduceras.  >>>
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Statssekreterare har
dubbla roller i Regerings-kansliet; de är både administrativt ansvariga och politiska rådgivare. De har stora möjligheter att påverka politiska beslut.  >>>
Krisen i skolan
Svensk skola har utvecklats i en strävan efter att skapa likvärdighet. Utbildning skulle vara en rättighet och en skyldighet och den skulle vara lika för alla. Den skulle leda till en plats i arbetslivet, motverka klasskillnader och underlätta social rörlighet. Under 1990-talet förändrades denna modell i grunden.  >>>
Marianne Liliequist & Karin Lövgren (red) - Tanten, vem är hon? En (t)antologi
Pris: 208,00 kr (196,23 kr)
Artikelnr: 290, isbn 978-91-89140-80-6
 Köp
Tanten, vem är hon?Tanten, vem är hon? En (t)antologi
 
Marianne Liliequist & Karin Lövgren (red)
isbn 978-91-89140-80-6, 286 sidor
 
Hur är man när man är tant? Tanten tillskrivs ofta motsägelsefulla egenskaper. Hon kan representera trygghet och beständighet, men också osynlighet och maktlöshet. Hon är både tidlös och evig, överspelad och föråldrad. Att definiera sig själv som tant är inte särskilt populärt, samtidigt som det är ett epitet som kan tillskrivas andra.
 
I denna tvärvetenskapliga antologi vrider och vänder författarna på ett åldersrelaterat begrepp — tanten, den medelålders äldre kvinnan. Tanten är en tacksam symbol att använda som utgångspunkt i kulturella analyser av ålder. Genom henne synliggörs kopplingen mellan ålder, genus, klass, etnicitet och sexualitet. Vilken innebörd har egentligen begreppet ”tant” i relation till andra ålderskategorier? Och vem är det som definierar tanten?
 
Författare: Marianne Liliequist, Karin Lövgren, Hanna Bertilsdotter Rosqvist, Annelie Bränström Öhman, Evelina Lindahl, Eva Söderberg, Katarzyna Wolanik Boström.
 
* * *
 
"Tanten upplever en renässans. Kanske för att kvinnorna i 40-talistgenerationen idag måste förhålla sig till att de blir allt äldre -- att de utan pardon befinner sig i tantåldern. /.../ Samtidigt är tanten, hon som vågar säga ifrån och stå upp för sitt, ett föredöme för unga kvinnor att se upp till. (Thomas Lerner, Dagens Nyheter Insidan, 2012.04.19)
 
Gomorgon Världen! i P1, från söndag 2012.04.08.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=5056233
 
"Tanten, vem är hon? /.../ Alla har vi någon form av relation till Tanten. Vad tänker man på när man hör ordet 'tant'? /.../ Sedan några veckor tillbaka finns det en grupp kvinnor i Kramfors som studerar (t)antologin mer ingående." (Vivi, Allehanda 2012.05.24)
 
"...bidrar både till ett seriöst och personligt synliggörande av tanten som fenomen. Här formas ett angläget kollage och samtal." (Yvonne Rittvall, Fokbladet 2012.06.04)
 
___
Lästips: "Tanten -- vem är hon?" (Erica Sjöström Pontusson, Västerbottens-Kuriren 2012.003.03)
 
"Tantens värld inom en armlängds avstånd" (Sara Meidell, Västerbottens-Kuriren 2012.04.27)