Kundvagnen


 
Hela staden
Föreställningen om ett samhälle där alla har rätt till delaktighet och välfärd utmanas idag. Så även grunden för den svenska välfärdsmodellen. Genom olika nedslag i människors vardagsliv undersöker denna bok mötet mellan privat och ­offentligt. Men ­istället för att uppehålla sig vid utpekade problemgrupper eller bostads­områden, analyseras Hela staden.  >>>
Barndom och migration
Migration är en ­erfarenheter som påtagligt påverkar tillvaron för vissa barn. Barn utvecklar strategier för att ­hantera sin situation i samband med migrationen. Vilka strategier använder våra mottagande institutioner för att bemöta den utsatthet och brist på rättigheter som ytterst styr migrerande barns liv?  >>>
Klimatet och välfärden
Vår moderna livsstil bygger på ett kolberoende som styr sättet att organisera både arbete och produktion. I Klimatet och välfärden föreslås en ny svensk modell för industriell om­vandling som leder mot ett fossilfritt svenskt samhälle samtidigt som arbetslösheten ­reduceras.  >>>
Utbildning, arbete, medborgarskap
Tillgång till utbildning är en förutsättning för jämlika levnadsvillkor. Hur präglas utbildningsval och syn på arbete och karriär av sociala bakgrundsfaktorer som klass, kön och etnisk tillhörighet?  >>>
Metropolit
I det omdebatterade Metropolitprojektet har forskare i drygt 20 år följt mer än 15 000 barn som var födda 1953. Det handlade om att undersöka samhällets sociala skiktning, orsaker till brottslighet, uppväxtfamiljens betydelse för skolresultat och mycket annat. Kort sagt att svara på frågan varför vissa klarar sig bättre än andra.  >>>
Peter Stern - Prisoners of the Crystal Palace
Pris: 194,00 kr (183,02 kr)
Artikelnr: 106, isbn 978-91-972690-2-5
 Köp

Prisoners of the Crystal PalacePrisoners of the Crystal Palace

Peter Stern
isbn 978-91-972690-2-5, 225 sidor

Den moderna vetenskapen är organiserad i nätverk som kan undersökas med hjälp av bibliometriska metoder. Forskarna är invävda i kognitiva och sociala band, som både fängslar dem och gör produktionen av kunskap möjlig.

* * *

Modern science is organized into research fields rather than disciplines. A research field is built by social and cognitive ties; it is a sociocognitive network. In this book Peter Stern demonstrates the close correspondance between bibliometric models of the literature of research fields and the researchers' conceptions of the field. The study shows that there is a unique set of ideas, things and marks associated with the individual nodes of the sociocognitive networks. Science is thus subdivided into sets of cognitive and social elements that are combined to form research fields.

A sociology of science and knowledge must incorporate its social as well as its cognitive forms. Scientists are like prisoners in a Crystal Palace, the true and complicated nature of which can only be understood from within, or by the active interpretations of the imprisoned. Some scientists and some of their ideas do manage to escape the sociocognitive networks into which they were born. Possibly, at the high cost of misunderstanding and oversimplification.

* * *

"While much of what is said /.../ is unexceptionable, and sometimes quite interesting, the precise nature of the intellectual problem that Stern is concerned to address, and why it is important, remains opaque." (Richard Whitley, Management Learning 30 (2))

"Bogen indeholder dels nogle kapitler, der med udgangspunkt i kendte videnskapssociologiske politioner sætter undersøgelsen i en teoretisk ramme samt en redogørelse for de empiriske resultater. /.../ Jag håber, att forfatteren vil følge bogen op med en publikation, der går mere i dybden med dokumentation og vurdering af de anvendte metoder." (Heine Andersen, Dansk Sociologi, nr 4, årgang 8, 1997)

"The book is well organized and the project has been well thought out. Stern´s method is clearly explained such that replication may be possible." (Loretta Czernis, CRSA/RCSA, 35.3 1998)

"...the links between the study and the prefatory appraisal of the state of the field are tenuous. /.../...may be useful to the student seeking a clear overview of the state of the sociology of science, and the middle will be of interest to specialists." (Christofer Hamin, ISIS, 88:3, 1997)