Borea logo
Borea logo

Laboring to learn

Union Renewal in Swedish Manufactoring

 

Tony Huzzard

Band: Häftad
Omfång: 408 sidor
ISBN: 978-91-89140-13-4 (slutsåld)

Köp boken:
Bokus | Adlibris

How do trade unions learn? In the first empirical study of learning in unions, Tony Huzzard furthers our knowledge of union renewal in a comparative study of learning in the two main Swedish manufacturing unions, Metall and SIF. A new framework of organisational learning is developed that highlights the significance of narratives and how these link learning processes between various organisational levels.

The study analyses learning at both the national level and the workplace and constructs a typology of learning processes. It also shows how learning in a homogenous blue-collar union contrasts with that of its more heterogeneous white-collar counterpart. In an era when knowledge is increasingly seen as a crucial factor of production, trade unions are beginning to take on new roles that require a capacity to learn.

The author argues for the concept of a ëlearning democracyí as a set of managerial principles and organisational characteristics better suited to support learning than the more traditional union model of representative democracy.

Tony Huzzard tilldelades ”Civilekonomernas Ekonomipris för bästa doktorsavhandling i företagsekonomi 2001” för boken Labouring to learn.

* * *

Fackföreningar är beroende av att behålla sina medlemmars förtroende och samtidigt kunna anpassa sig till nya produktionsformer. I en tid då kunskap ses som en allt viktigare produktionsfaktor blir även organisationers förmåga till lärande och förändring avgörande för deras framgång och överlevnad.

Labouring to learn är den första empiriska studien av fackföreningen som ”lärande organisation”. Tony Huzzard visar hur olika läroprocesser skiljer sig mellan en homogen arbetarfackförening (Metall) och en mer heterogen tjänstemannaorganisation (SIF). Han visar också hur begreppet ”lärande demokrati” bättre förmår sammanfatta fackföreningarnas nya roll som lärande organisationer än den mer traditionella synen på fackföreningen som en representativ demokrati.

***

Tony Huzzard är professor vid Organisation, Lunds universitet.